Filled Under:

GAJI Bangla RM 5000 tetapi GAJI Rakyat Malaysia Kurang RM 3000 ?!



Walaupun kami membawa masuk lebih ramai pekerja asing ke Malaysia, beberapapendapatan setinggi RM5,000 sebulan, ramai rakyat Malaysia yang berpendapatangaji di bawah garis kemiskinan.
Menurut satu blog Siakap Keli, yang slip gaji milik seorang pekerja Bangladesh di KLIA menunjukkan kepadanya berpendapatan lebih RM5,000 sebulan! Apa yang lebih mengejutkan adalah bahawa gaji pokok beliau adalah RM900 semata-mata, selebihnya adalah semua elaun dan kerja lebih masa.


Sebaliknya, Malaysian Insider melaporkan pada 2014 bahawa 2 juta isi rumah, atau 28.7% daripada keseluruhan isi rumah di Malaysia yang berpendapatan kurang daripada RM3,000 sebulan.





Jadi di mana masalahnya? Adakah rakyat Malaysia terlalu malas mereka yang tidak diingini kepada majikan, atau adakah kerana kita rakyat Malaysia begitu angkuh bahawa kita lebih suka mati kelaparan daripada kerja di barisan pemasangan?

Kedua-dua kepada kami tidak benar, kerana apabila terpaksa, kebanyakan rakyat Malaysia sanggup membiarkan daripada ego mereka untuk menyara hidup. Satu contoh artikel yang disiarkan hanya hari ini, kira-kira seorang doktor perubatan yang diperlukan untuk bekerja pelbagai kerja untuk menyokong dirinya sendiri, sementara menunggu posting houseman.

Mungkin kita perlu meninjau semula ke dalam pengangguran dan penduduk tempatan yang berpendapatan di bawah garis kemiskinan, dan menghubungkan mereka kepada majikan yang dapat pekerjaan yang lebih baik, dan bukannya mengambil jalan mudah dan hanya mengupah bakat asing untuk menyelesaikan masalah kekurangan buruh.